maandag 5 april 2010

NS.nl 'misleidt' e-ticket klanten

Vier april ben ik met de trein naar Tilburg gereisd. Om mijn reis te plannen maakte ik zoals zovelen gebruik van de online reisplanner. Het scherm van NS.NL:



De trein die via Rotterdam reisde was het snelste in Tilburg. Bovendien kon in Rotterdam mijn broer opstappen en dan konden we samen naar Tilburg reizen. Ik klikte op de link 'Koop kaartje' en rekende via iDeal een zogenaamd E-ticket af. Printen en klaar.

In de trein naar Schiphol controleerde ik mijn reisoverzicht. Tot mijn schrik zag ik dat het deel
Schiphol naar Rotterdam via de Thalys ging en dat ik daar een apart vervoersbewijs voor moest hebben. Maar ik had toch echt op de knop 'Koop kaartje' geklikt met in het scherm dat reistraject. Mij was niet opgevallen dat er een Thalys trein tussenstond waar ik een - apart - ticket voor moest aanschaffen. Dat zou ook onlogisch zijn want waarom staat er dan een 'Koop kaartje' knop boven. Je zou dan toch verwachten dat je een ticket koopt voor het traject wat op dat moment in beeld staat.

Een nare discussie met een conducteur bleef gelukkig uit. Op Schiphol zag ik wel de Thalys staan met vertrektijd 11.31 maar Rotterdam stond niet op het bord. De conducteur bevestigde me dat dat de trein wel degelijk stopte in Rotterdam en dat ik mee mocht na een vluchtige blik op mijn e-ticket te hebben geworpen.

Dit klopt natuurlijk niet maar dat lijkt me niet mijn schuld. De Ns.nl moet hun site eens fixen, daar zijn ruwweg drie opties voor:

  1. Je laat de e-ticket mogelijkheid weg bij Thalys trajecten;
  2. Je zorgt dat het gekochte e-ticket ook toegang geeft tot de Thalys;
  3. Je waarschuwt door middel van een apart scherm dat de reiziger nog een apart ticket moet kopen voor de Thalys.

1 opmerking:

  1. gheh, heb 't zelfde in 2003 meegemaakt met een treintrip naar disneyland parijs. kwamen we na vertrek uit rotterdam achter dat we tot brussel met de normale trein hoorden te reizen, en niet met de thalys, waar we natuurlijk inzaten. Het stond als optie op het reisadvies dat we van zo'n NS-baliekluiver hadden gekregen.
    Na een klacht bij de NS hebben we de boete teruggestort gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen