donderdag 10 februari 2011

E-mail aan KPN

Geachte heer/mevrouw,

Sinds enige tijd zijn wij met ons bedrijf overgestapt van T-mobile naar KPN. Of dit nu een grote verbetering betreft voor de kwaliteit van de 3g verbinding op mijn iPhone is nu nog wat onduidelijk. Mijn indruk is van wel maar ik moet dat nog wat langer ervaren om daar definitief iets te kunnen zeggen. Dit is echter niet de reden dat ik u deze e-mail stuur.

Ik heb gekozen voor de 'Pocket Internet Zeker' bundel op mijn telefoon. Dit kost 10,08 per maand. Ik had ook kunnen kiezen voor 'Pocket Internet Pro' voor 13,45 per maand. Dat zou op zich een prettiger abonnement zijn omdat Pro 7 megabit downstream aanbiedt. Zeker biedt hier slecht 1 megabit aan. Ik koos echter om twee redenen voor Zeker:

1. Downstream heb ik niet een enorme grote behoefte. Met 1 megabit kan ik prima uit de voeten.
2. Zeker biedt onbeperkt internet en Pro kent een databundel van 500 megabyte. Daarboven ga je betalen per megabyte.

Ik dacht dat KPN deze verschillende abonnementen aanbood om op een bepaalde manier de capaciteit van hun netwerk optimaal te kunnen verkopen. Je kunt met Pro hard downloaden maar dan ga je op een gegeven moment afrekenen. Met Zeker kun je niet zo hard downloaden maar dat is onbeperkt. Ik vond dit een begrijpelijk en redelijk verhaal.

Fair is het niet. Voor onbeperkt geldt de Fair Use Policy die overigens niemand bij KPN je kan uitleggen. Je moet diep graven bij de klantenservice voor iemand kan uitleggen wat dit precies betekent. Inmiddels ben ik daar door de harde praktijk achtergekomen. Als gebruiker overschrijdt je de FUP door meer dan 10 x de hoeveelheid dataverkeer te verbruiken dan de gemiddelde gebruiker in hetzelfde type abonnement. In december/januari 2010/2011 betekent dat in ieder geval dat ik niet meer mocht downloaden dan 250 Megabyte per maand. Omdat ik stout was geweest met mijn verbruik (en unfair ben kennelijk) is mijn maximale downstream op dat moment geknepen naar iets onbruikbaars.

Deze werkwijze is in mijn optiek verwerpelijk en misleidend. Een gebruiker heeft geen zicht op wat hij mag verbruiken. Bovendien is het raar om te stellen dat wat de gemiddelde gebruiker verbruikt - fair - is. Hoezo? Ik luister naar muziek op mijn telefoon door middel van een Spotify app. op mijn iPhone. Wat is daar raar aan?

Maar laten we eens opnieuw kijken naar de abonnementkeuze die ik heb gemaakt. Kennelijk is het 'onbeperkte' abonnement een databundel van plusminus 250 megabyte op dit moment. Dit wijzigt volgens een medewerker van KPN doordat meer mensen smartphones gaan gebruiken en daardoor stijgt dit gemiddelde verbruik. Maar KPN maakt daar stiekem wel een 'uphill battle' van omdat ze gebruikers die 'teveel' gebruiken afknijpen. Oftewel de stijging waar KPN over praat wordt door het beleid van KPN gedempt wat het voordeel voor de consument beperkt. Maar ook vanuit een ander oogpunt is dit een raar abonnement. Voor ongeveer 3 euro meer per maand heb ik het Pro abonnement met 500 megabyte. De prijs per megabyte is hier 2,69 cent. De prijs in het onbeperkt abonnement is 4 ct. Oftewel het onbeperkt abonnement is duurder, trager en straft je als gebruiker ook nog eens klakkeloos op het moment dat je over een magische grens heengaat die geen enkele klant kan weten omdat hier geen inzicht in wordt verschaft.

Voorts maakt KPN veel reclame met het feit dat ze de iPhone tegenwoordig actief ondersteunen. Leuk maar Visual Voicemail, een van de aardigheidjes van de iPhone werkt helemaal niet. Dit meldt KPN nergens maar ze roepen wel overal dat ze er het beste netwerk voor hebben. Ik vind dat op zijn minst misleidend.

Ik roep KPN op om actief iets te doen aan de hierboven beschreven situatie want zoals het nu in elkaar steekt is van den zotte.

Hoe dan ook is het volstrekt belachelijk dat het 'onbeperkte' abonnement in de praktijk neerkomt op de helft van de databundel van het hoogste abonnement. Dat is toch heel vreemd?

Overigens, ook heel apart. Als je wordt geknepen omdat je over de magische grens heengaat ontvang je een SMS bericht ter kennisgeving. Ik vroeg aan een KPN medewerker of ik bij Pro ook een SMS krijg als ik de 500 Megabyte heb bereikt en dus ga betalen. Dat is dus niet het geval. Want ja, dat zou weleens slecht kunnen zijn voor de kassa van KPN...

Met vriendelijke groet,

Bram Heerink
NextGear BV

4 opmerkingen:

  1. I hope you will keep updating your content constantly as you have one dedicated reader here.

    online pharmacy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Couldnt agree more with that, very attractive article

    clomid

    BeantwoordenVerwijderen